Feminitzant la xarxa

La inspiració per a crear ‘Hijas de Eva’ li ve a Pedro Guerra de Laura Borràs. L’impacte provocat per la conferència ‘Hereves d’Eva, però també descendents de Lilith’ desemboca en un disc dedicat a les dones. Un univers femení que està contribuint a canviar internet. De la ‘Feminització de la…

Feminitzant la xarxa

La inspiració per a crear ‘Hijas de Eva’ li ve a Pedro Guerra de Laura Borràs. L’impacte provocat per la conferència ‘Hereves d’Eva, però també descendents de Lilith’ desemboca en un disc dedicat a les dones. Un univers femení que està contribuint a canviar internet. De la ‘Feminització de la xarxa’ s’ha parlat esta setmana en els Premis Octubre.

Enguany no s’ha pogut celebrar la gala dels Premis Octubre per la multa imposada a Acció Cultural del País Valencià (ACPV) per l’emissió de TV3 en territori valencià. No obstant, 600.000 euros no han estat suficient llosa per deixar de celebrar les jornades i congressos que cada any es duen a terme en el Centre Cultural Octubre de València on, esta setmana, s’ha parlat del paper que està jugant la dona a la xarxa.

Jornades de Mitjans de Comunicació Dones 3.0 celebrades al Centre Cultural Octubre de València. Foto: Prats i Camps.

Jornades de Mitjans de Comunicació Dones 3.0 celebrades al Centre Cultural Octubre. Foto: Prats i Camps.

A través del propi llenguatge, de la creació de continguts, i de la participació activa, les dones estan contribuint a modificar el món virtual. Un espai que en els seus inicis era eminentment masculí però que a poc a poc va fent lloc al femení. Facebook, Twitter, Tuenti, els blogs, la Play Station, l’XBox o la Nintendo DS es converteixen en eines molt útils per a una correcta construcció del gènere. Són xicotetes pedres que poden arribar a solidificar la pared de la igualtat.

La primera de les convidades a les jornades de Mitjans de Comunicació Dones 3.0 va estar Mireia Ferrés, qui es gestora de comunicació digital a la Unitat 2.0 de la Universitat de Girona. Ella definia la xarxa com una plaça, com una #cambrapròpia. Un espai on trobar-se, on reflexionar, «un gabinet de psicòlegs obert durant les 24 hores del dia» on es pot obtindre, fins i tot, suport emocional.

Ferrés explicava a través de tres metàfores com ens comuniquem les dones en internet. Hi ha qui mira a través de la «finestra» allò que passà al món, però que no opina. Altres què en canvi ixen al «balcó» per tal de participar en els debats. I en tercer lloc hi ha qui es decideix a eixir a la via pública, seure en el «banc» i gaudir d’una conversa reposada. Per a ella la xarxa es pot utilitzar de moltes formes. «Es multitasca», i et dona el do de la «ubiqüitat», transformant-te en una espècie de divinitat. Pots estar en contacte amb qui t’interessa i interactuar com a finalitat en sí. Cadascú fa el que pot i vol i aquest és precisament el principal valor d’internet.

Mireia Ferrés, Laura Borràs i Anna Clua, ponents en les jornades.

Mireia Ferrés, Laura Borràs i Anna Clua, ponents en les jornades.

Però no sempre ha estat així de fàcil. Laura Borràs, doctora en Filologia Romànica per la Universitat de Barcelona, parlava de la Dona 3.0 com a evolució dels models 1.0 i 2.0. Dones que han passat de ser sumisses a agressives i que ara caminen decidides a ser elles mateixes. En paraules de Borràs, la Dona 3.0 fuig dels estereotips. Imatges transparents que conformen l’estructura social i que poden arribar a enverinar, com si d’una medusa es tractara l’imaginari col·lectiu. Per això mateix cal de-construir-los.

Les dones 3.0 hauran de garbellar, seleccionar amb intel·ligència i filtrar la informació per tal de crear, tal i com apuntava Anna Clua, doctora en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona, un món diferent. Les #dones30 hauran de lluitar per canviar les TIC (Tecnologia de la informació i la Comunicació) des de dins, hauran de lluitar per ser lliures com Lilith.

‘Lilith’ és la última cançó del disc de Pedro Guerra ‘Hijas de Eva’.